Μάθημα ΤΠΕ Κλάδος: ΠΕ86
Τάξη Α΄ – Δράσεις στο πλαίσιο του μαθήματος ΤΠΕ
Στο πλαίσιο του μαθήματος Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) και της ενότητας «Υλοποιώ Σχέδια Έρευνας», καθώς και στο πλαίσιο της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας με θεματικό άξονα την Τεχνητή Νοημοσύνη, οι μαθητές της Α΄ τάξης ασχολήθηκαν με δημιουργικές δραστηριότητες ενσωματώνοντας σύγχρονες τεχνολογίες.
Συγκεκριμένα:
- Στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος «Ενεργοί Πολίτες», οι μαθητές δημιούργησαν ψηφιακές εικόνες με θέμα «Το Δάσος», συνδυάζοντας τη δημιουργικότητα με την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση. Στόχος του μαθήματος σύμφωνα με το αναλυτικό πρόγραμμα ΤΠΕ ήταν η δημιουργία, επεξεργασία (χρήση εργαλείων προγράμματος ζωγραφικής) και αποθήκευση εικόνας. Παρακάτω παρατίθενται δείγματα των εργασιών των μαθητών.
Επιπλέον, κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, οι μαθητές:
- Διδάχτηκαν τις βασικές αρχές του προγραμματισμού μέσα από το εκπαιδευτικό παιχνίδι «Βασικός προγραμματισμός ρομπότ» (διαθέσιμο στο Φωτόδεντρο: https://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/11286 ), το οποίο τους βοήθησε να αναπτύξουν λογική σκέψη και δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων.
- Δημιούργησαν διαδραστικές ιστορίες χρησιμοποιώντας το προγραμματιστικό περιβάλλον ScratchJr, το οποίο είναι σχεδιασμένο για μικρές ηλικίες. Μέσα από αυτό το εργαλείο οι μαθητές εξοικειώθηκαν με βασικές έννοιες αλγοριθμικής σκέψης και προγραμματισμού. Ακολουθεί δείγμα από διαδραστική ιστορία που δημιούργησε μαθητής της Α΄ τάξης.
Τάξη Β΄ – Δράσεις στο πλαίσιο του μαθήματος ΤΠΕ
Στο πλαίσιο του μαθήματος Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ), και ειδικότερα της ενότητας «Υλοποιώ Σχέδια Έρευνας», καθώς και στο πλαίσιο της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας με θεματικό άξονα την Τεχνητή Νοημοσύνη, οι μαθητές της Β΄ τάξης συμμετείχαν σε δημιουργικές και διαθεματικές δραστηριότητες.
Συγκεκριμένα:
- Δημιούργησαν ψηφιακές εικόνες-avatar με τη χρήση εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης: μία για τον εαυτό τους και μία για ένα φανταστικό πρόσωπο ή φίλο τους.
- Ακολούθως, αξιοποίησαν το πρόγραμμα παρουσίασης LibreOffice Impress, στο οποίο εισήγαγαν μία από τις εικόνες-avatar για να σχεδιάσουν μία χιουμοριστική ψηφιακή κάρτα. Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα ενίσχυσαν τις δεξιότητες παρουσίασης, δημιουργικότητας και ψηφιακού σχεδιασμού.
Παρακάτω παρατίθεται δείγμα της εργασίας ενός μαθητή.
Επιπλέον:
- Οι μαθητές δημιούργησαν, επεξεργαστήκαν και αποθήκευσαν έγγραφα με το πρόγραμμα LibreOffice Writer.
- Οι μαθητές ασχολήθηκαν με τον αντικειμενοστραφή προγραμματισμό, δημιουργώντας έργα στο περιβάλλον ScratchJr. Το θέμα της δραστηριότητας ήταν «Εκδρομή», και οι μαθητές σχεδίασαν διαδραστικές ιστορίες, αναπτύσσοντας βασικές προγραμματιστικές δεξιότητες.
- Ενδεικτικά παρουσιάζεται η ιστορία μιας μαθήτριας της Β΄ τάξης, ενώ στη δεύτερη εικόνα φαίνεται μέρος των εντολών που χρησιμοποιήθηκαν στο πρόγραμμα.
Τάξη Γ΄ – Δράσεις στο πλαίσιο του μαθήματος ΤΠΕ
Οι μαθητές της Γ΄ τάξης, κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους, συμμετείχαν σε στοχευμένες δραστηριότητες με στόχο την εξοικείωσή τους με βασικά εργαλεία επεξεργασίας κειμένου και δημιουργικής έκφρασης μέσω των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ).
Συγκεκριμένα:
- Χρησιμοποίησαν το πρόγραμμα LibreOffice Writer για να δημιουργήσουν και να επεξεργαστούν απλά έγγραφα, τα οποία και αποθήκευσαν, αποκτώντας βασικές δεξιότητες ψηφιακής γραφής και διαχείρισης αρχείων.
- Δημιούργησαν ευχετήριες κάρτες για το Πάσχα, αξιοποιώντας το πρόγραμμα LibreOffice Impress. Για την κατασκευή των καρτών, οι μαθητές αναζήτησαν και κατέβασαν εικόνες από το διαδίκτυο, τις οποίες ενσωμάτωσαν δημιουργικά στο έργο τους. Οι κάρτες συγκεντρώθηκαν και ενσωματώθηκαν σε βίντεο από την εκπαιδευτικό, το οποίο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα του σχολείου.
- Στο πλαίσιο της καλλιέργειας κοινωνικής ευαισθητοποίησης, οι μαθητές δημιούργησαν αφίσες με θέμα «Φίλαθλος, όχι Οπαδός» χρησιμοποιώντας ξανά το πρόγραμμα LibreOffice Writer. Οι αφίσες αποτέλεσαν αφορμή για συζήτηση γύρω από τη σημασία του αθλητισμού και του σεβασμού στον αντίπαλο. Το υλικό συγκεντρώθηκε σε βίντεο, το οποίο επίσης αναρτήθηκε στο διαδίκτυο από την εκπαιδευτικό.
Τάξη Δ΄ – Δράσεις στο πλαίσιο του μαθήματος ΤΠΕ
Οι μαθητές της Δ΄ τάξης συμμετείχαν σε δημιουργικές δραστηριότητες με στόχο την ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων, την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση και την ενίσχυση της κριτικής σκέψης.
Αναλυτικά:
- Δημιούργησαν αφίσα με θέμα «Το Δάσος – Αναδάσωση», χρησιμοποιώντας το πρόγραμμα LibreOffice Draw. Οι μαθητές αναζήτησαν, βρήκαν και ενσωμάτωσαν κατάλληλες εικόνες από το διαδίκτυο, δίνοντας έμφαση στο περιβαλλοντικό μήνυμα του έργου τους. Οι αφίσες συγκεντρώθηκαν και ενσωματώθηκαν σε βίντεο από την εκπαιδευτικό, το οποίο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα του σχολείου.
- Επεξεργάστηκαν παρουσίαση με θέμα «Το Διαδίκτυο» μέσω του LibreOffice Impress, μαθαίνοντας βασικές αρχές δημιουργίας παρουσιάσεων, εισαγωγής εικόνων και διάρθρωσης περιεχομένου. Δείγμα της παρουσίασης παρατίθεται παρακάτω.
- Σχεδίασαν ευχετήριες κάρτες για αγαπημένα τους πρόσωπα με αφορμή τη γιορτή των Χριστουγέννων, εξασκώντας δεξιότητες καλλιτεχνικής έκφρασης και ψηφιακής σύνθεσης.
- Οι μαθητές συμμετείχαν σε διαδικτυακό κουίζ Kahoot σε πραγματικό χρόνο, με θέμα το υλικό του υπολογιστή, αξιοποιώντας τις δυνατότητες της διαδραστικής αξιολόγησης στην εκπαιδευτική διαδικασία. Σύνδεσμος από κουίζ που συμμετείχαν οι μαθητές: Kahoot – Υλικό του Υπολογιστή
Τάξεις Ε΄ & ΣΤ΄ – Δράσεις στο πλαίσιο του μαθήματος ΤΠΕ
Οι μαθητές των Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεων συμμετείχαν σε ποικίλες εκπαιδευτικές δραστηριότητες που ενίσχυσαν τη δημιουργικότητά τους και ανέπτυξαν βασικές ψηφιακές δεξιότητες μέσα από τη χρήση εφαρμογών γραφείου, προγραμμάτων παρουσίασης, καθώς και ψηφιακών εργαλείων αλληλεπίδρασης.
Αναλυτικά:
- Δημιούργησαν ηλεκτρονικά επιτραπέζιο παιχνίδι τύπου “Φιδάκι” με το πρόγραμμα LibreOffice Writer, αφού πρώτα πραγματοποίησαν διαδικτυακή έρευνα σχετικά με τη δομή και την ιστορία του παιχνιδιού.
(Παρακάτω παρατίθεται δείγμα εργασιών: 1η εικόνα Ε΄ τάξη, 2η εικόνα ΣΤ΄ τάξη)
Εικόνα 1: Ε’ Τάξη
Εικόνα 2: Τάξη ΣΤ’
- Σχεδίασαν ηλεκτρονικό ημερολόγιο ενός μήνα, ενσωματώνοντας εικόνες τις οποίες αναζήτησαν και κατέβασαν από το διαδίκτυο, με στόχο την καλλιέργεια δεξιοτήτων οργάνωσης και δημιουργικής παρουσίασης περιεχομένου. Παρακάτω φαίνεται δείγμα εργασία μίας μαθητήτριας:
- Εκπόνησαν παρουσιάσεις με θέμα «Δίκτυα και Διαδίκτυο» χρησιμοποιώντας LibreOffice Impress. Οι μαθητές αναζήτησαν πληροφορίες και εικόνες στο διαδίκτυο, τις οποίες ενσωμάτωσαν στις παρουσιάσεις τους, μαθαίνοντας να διαχειρίζονται και να συνθέτουν πολυμεσικό περιεχόμενο.
- Από τον Ιανουάριο έως το τέλος της σχολικής χρονιάς, το μάθημα υλοποιήθηκε μέσω της υπηρεσίας LAMS του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου (ΠΣΔ).
Οι μαθητές:
-
- απάντησαν σε ηλεκτρονικά κουίζ,
- «κατέβασαν» (download) και «ανέβασαν» (upload) αρχεία. Παρακάτω δείγμα από αρχείο που ανέβασε μαθήτρια της Ε τάξης.
-
- επικοινώνησαν μέσω της πλατφόρμας με μηνύματα.
- Συμμετείχαν σε ηλεκτρονικά κουίζ στον ιστότοπο Kahoot, είτε:
- σε πραγματικό χρόνο μέσα στην τάξη, είτε
- ασύγχρονα από το σπίτι.
Ενδεικτικοί σύνδεσμοι κουίζ:
Σημειώνεται ότι οι εργασίες της ΣΤ΄ τάξης σχεδιάστηκαν με μεγαλύτερο βαθμό δυσκολίας, τόσο ως προς το περιεχόμενο όσο και ως προς τη διάρκεια εκπόνησής τους. Οι μαθητές της ΣΤ΄ συμμετείχαν σε περισσότερες παρουσιάσεις και κουίζ, αναλαμβάνοντας μεγαλύτερη αυτονομία και υπευθυνότητα.